Wednesday, February 1, 2012

Google, Wave logo

네이밍 리서치를 하다 구글 웨이브 로고에 대해 분석한 글이 재미있어 올려봅니다 ㅋ

Google “wave” is a new “collaboration tool”  that you and me gonna use soon. 
This post is about the logo of this new product. I’ll try to cover the basics – what kind of logo it is, why it’s designed like this, what are the similarities and the differences in compare of other logos. Also you’ll find a small collection of graphic situations and interpretation of this new logo. Or just click on the picture to download the logo in vector format.









일단 처음에 로고를 보면 좋다는 생각이 듭니다. 
3D로고에 그라디언트, 그리고 하단의 그림자.

마치 공중에 자유롭게 떠다니는 모양으로 새로운 테크놀로지의 느낌을 전달합니다.
누군가 새로운 콘솔게임의 로고로 사용할 법도 하고요.
하지만 우린 이미 Google의 로고라는 걸 알고 있습니다.
크롬처럼 로고타입의 사용 없이 그저 마크 하나만 사용하고 있습니다.
컬러패턴 역시 파랑,빨강,노랑,초록 이 4가지로 사용되었습니다.


It looks nice at first sight.  A cool 3D logo with gradients and a shadow bellow. As the main shape is floating freely in the air.   A feeling of a new technology. Something extraordinaire. Somebody could take it for a new game console logo, but we know what it is.
No logotype. They’re using only a mark. As it is in “Chrome”. The color pattern is also the same – 4 colors – blue, red, yellow and green. Visit oneBlog for more comics.








wave란 네이밍은 좋습니다. 많은 의미들이 함축되어 있으니까요.
하지만 어떤 타입의 '물결(wave)'인 걸까요? '사인 파동(sine wave)과 비슷합니다.
사인그래프는 주로 수학이나 물리학, 시그널, 전기, 엔진 그 외 많은 분야에서 사용되고 있습니다. 

One should admit “wave” is a nice naming. Many associations are available, but what kind of wave is the logo ? I think it’s a “sine wave”. The sine wave or sinusoid is a function that occurs often in mathematics, music, physics, signal processing, audition, electrical engineering, and many other fields. Again, like “google”, we have a mathematical meaning. More in wiki.






아마 그들은 의도적으로, 혹은 우연적으로 디자인 했을 것입니다.
하지만 여기에는 로고에서 보여지는 라인에 대한 의문점이 들 수 있습니다.
Fenh Shui의 사인의 법칙을 보면 'feng shui signature rules'

  이제 18살이 된 제 아들은 여러 문서에 자신의 싸인을 그릴 생각에 잔뜩 흥분해 있습니다.
  아직까지도 어떤 싸인이 제격인지 결정을 못내리고 있습니다.

  싸인은 개인의 성격과 색깔을 반영합니다.
  글자들을 뒤죽박죽 사용하는 사람은 매우 정신사나운 성격을 나타냅니다.
  깔끔하고 분명한 글자들을 사용하는 것이 개성을 나타내는데에는 가장 현명한 방법입니다.
  성공과 번영을 위해서 일단 글자의 선을 올리면서 시작을 하고 끝을 내는 게 가장 좋습니다.
  이것은 매 프로젝트마다 좋은 시작과 좋은 끝맺음을 한다는 것을 의미합니다.
  밑으로 처진 선들은 결코 해피엔딩을 의미하지 않습니다.
  일자선은 그리 주목되지 않습니다. 길조를 의미하지도, 흉조를 의미하지도 않는거죠.

May be they’ve designed it on purpose, may be not, but there’s a curious fact about the line of the logo. 
If you are interested in feng shui signature rules you can read :
“For success and prosperity, it is best to start with an ascending stroke with the letters rising upwards as you sign and also end with an upward stroke. This signifies a good beginning and a good ending to every project undertaken in future.  Signatures ending in downward strokes do not ensure happy endings. Straight-line signatures usually go unnoticed. They are considered neither auspicious nor inauspicious. This can be strengthened by adding a firm line underneath that goes upwards.”






아직 제품들에 다양하게 적용되지는 않았지만 조금씩 다른 로고의 사용을 볼 수 있습니다.
밑의 WAVE 로고 활용들은 실제 구글에서 사용되고 있는 중입니다.
여기서 볼 수 있는 것은 적당한 크기의 메인 로고에서는 잘 보이지만
사이즈가 작을수록 많은 단점이 보인다는 것입니다.
또한 흑,백 외의 배경에 따라 많은 변동을 보이게 되는 단점이 있습니다.
밑의 티셔츠에서 처럼 파란색 배경이 그나마 절충된 색깔이라 볼 수 있습니다.
파란색은 로고에서 작은 부분만을 차지하기 때문에 그리 묻혀보이지 않는다는 거죠.
어쨋든 제일 좋은 건 하얀색 배경이겠죠 :)

The product is not available for the masses yet, but there are a few different usages of the logo here and there. All the following logo variations of the WAVE are officially used by google at this point. I think the avatar with the tilted logo is a good idea  (after all the main disadvantage of the mark is that it doesn’t look good in small scale, so the problem should be solved in a way ). Google wave is also loosing points when presented in background, different from the black and white. As you can see on the picture with the t-shirt ( a screenshot from the WAVE presentation ) – the usage of all basic colors doesn’t leave many options for the background. Blue is a logical desicion for a backup, because it’s just a small part of the logo.  Although… white is best.
Also I like very much the favicon. Hope they will not change it soon for a reason.






여기서 다양한 로고패밀리들을 보겠습니다.
간단히 얘기하자면 새로운 마크는 새로운 희망을 의미합니다.
Google Adsense 나 Google Adwords는 고유의 마크가 없습니다. 그저 패밀리의 한 부분일 뿐이죠.
하지만 Google Wave는 다르게 태어났습니다. 심지어 오만한것 처럼 보일 정돕니다.
NIKE가 기존의 글자를 빼고 Swoosh 만 활용한 것은 같은 행보라 볼 수 있습니다.
결론적으로 Google Wave의 로고는 구글의 행보에 비춰볼때 충분히 과감하고 새로운 시도라고 보여집니다.


It’s always good to know the other logos in the brand family. I’ve tried to pick enough examples for you to have a decent point for comparison. A simple conclusion is that the new mark is a sign of a new hope. Services like Adsense and Adwords do NOT have their own mark or logotype. They are just a part of the family…, but Google Wave is born to be different.  The usage of just a mark is even a haughty in a way. As we should know that it is “google wave”.  After all it took NIKE a lot of years to remove the logotype from the swoosh.  Look at “bing” – another web star that was born last few weeks – a simple logotype, not pretentious in any way. But Google is big and famous enough to afford it. I guess we can conclude that  Google Wave logo is designed in a nice way and it’s actually one of the best Google logos, that we know.





Wave라는 심볼은 많은 분야에서 사용됩니다. 특히 물과 관련된 스포츠 경기에서요.
코카콜라 역시 wave를 쓰고있습니다. 비록 그것이 로고의 공식적인 부분이 아니지만 코카콜라는 항상 그들의 아이덴티티로소 wave를 쓰고있습니다. wave는 즐거움, 변화, 유동성의 의미를 가지고 시각적으로 좋아 보입니다. 개인적인 의견으로는 소니의 'VAIO' 의 로고가 현대 테크놀로지를 표현하는 가장 좋은 예라고 보입니다. 충분히 함축적이지만 소비자들에게는 여전히 가독성이 있기 때문이죠.

밑에는 현재 다양한 색깔과 모양으로 쓰인 wave의 모습들입니다.

Yes, “wave” symbol is often met in other logo designs, especially in water sports ( O’neill & Billabong ). Coca Cola also use it. Although it’s not a part of the official logo, Coca Cola always have used the wave in their identity. It’s just working. The wave is a symbol of joy, change, movement ( etc. ) and it looks nice. In my opinion Sony’s VAIO logotype ( or mark ? :) ) is the best example of the modern technical logos. Abstract enough.. and yet readable for the targeted consumers.  I like VAIO for another reason – with it’s monochrome variations it’s a classic logo. No  gradients, no shadows and no trendy fashions.
The idea of this mini wave logo collection is to observe how the “wave” idea is exploited in different shapes, colors and manners. A wave could be a “w”, a simple “s”, a combination of 2 and more letters, a curvy shape,  a simple tilted line, a swirl, a sinusoid and of course – a stylized illustration of a wave.







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